Du er i fare
Båten har veltet og du flyter som en dupp i iskaldt vann. Redningshelikopteret har lettet og mannskapet vet hvor du er. Satellittene viser vei. De finner deg ikke uten.

Norsk redningstjeneste på øvelse.
Pexels/Pixabay
Signalet fra nødpeilesenderen du har utløst går opp i atmosfæren og blir fanget opp av nærmeste satellitt i det internasjonale COSPAS-SARSAT-systemet. Herfra sendes nødsignalet til den nærmeste hovedredningssentralen, som så setter i gang redning med helikopter og erfarent mannskap.
Navigasjonssatellitter i for eksempel europeiske Galileo sørger for at redningshelikopteret kan fly trygt og finner frem, også i dårlig vær og vintermørke.
Dessuten overfører Galileo-satellittene nødsignaler i COSPAS-SARSAT-systemet. De kan til og med sende melding tilbake til nødpeilesendere av nyere type, for å gi beskjed om at nødsignalet har blitt mottatt.
Imens gjør kommunikasjonssatellitter det mulig at helikopteret hele tiden har forbindelse med hovedredningssentralen og flytrafikkontrollen på land i løpet av redningsaksjonen. De gjør også at redningsmannskapene kan kontakte nødstedte skip for å få vite mer om situasjonen på stedet.
Ikke minst kan satellittene som overvåker skipstrafikk og maritim aktivitet over hele verden se om det finnes skip i nærheten som kan kontaktes og omdirigeres for å hjelpe til med redningen.
Uten satellitter ville redningsaksjoner både til havs og på land vært vanskeligere å gjennomføre, og det ville tatt lenger tid å bli funnet.