Til hovedinnhold

Dette er norsk på Ariane 6

Norsk industri leverer viktige deler til ESAs store bærerakett. Nammo har fått en kjempekontrakt for leveranser til Ariane 6.

Skrevet av
Berit Ellingsen
Oppdatert
22. desember 2025
Oppskyting av radarsatellitten Sentinel-1D med Ariane 6.
Oppskyting av radarsatellitten Sentinel-1D med Ariane 6.Foto: ESA

Ariane 6 er ESAs bærerakett for store og tunge nyttelaster, og skytes opp fra den europeiske rombasen i Fransk Guyana i Sør-Amerika.

Når flere store satellitter skal skytes opp på en gang, som navigasjonssatellittene til Galileo, eller et stort romteleskop skal opp i rommet, som det nye Webb-teleskopet, er det Ariane 6 som gjør jobben.

Ariene 6 er også et av verdens mest brukte og mest pålitelige oppskytingssystemer.

Delene til Ariane 6 lages av flere bedrifter i land over hele Europa, og Norge er et av dem.

Les mer om Ariane 6 her.

Kraften fra støtterakettene

Kongsberg står blant annet for mekanismene som holder de to eller fire støtterakettene til Ariane 6 fast til hovedraketten.

Disse festemekanismene sørger for at de enorme kreftene fra støtterakettene overføres på en sikker måte til resten av bæreraketten under oppskytingen.

Men etter cirka to minutter inn i oppskytingen er støtterakettene tom for drivstoff. De må da slippes løs fra resten av bæreraketten på en sikker måte og på riktig tidspunkt. 

Også det sørger festemekanismene fra Kongsberg for på Ariane 6.

Den norske teknologien ombord på Ariane 6.

Den norske teknologien ombord på Ariane 6.

Grafikk: ESA

Måler drivstoffnivået

Dessuten lager Kongsberg elektronikken som viser hvor mye flytende oksygen og hydrogen som er igjen i drivstofftankene til Ariane 6. 

Denne elektronikken er aktiv under hele oppskytingen. Før oppskytingen bekrefter de at drivstofftankene er fulle. 

Under oppskytingen viser de hvor mye drivstoff som er igjen. Og når drivstoffet er tomt, stopper den norske elektronikken rakettmotorene slik at de kan frigis fra resten av bæreraketten.

Hver Ariane 6 bruker cirka 25 av disse innretningene fra Kongsberg.

Sikkerhetsstopp for selvdestruksjon

Den siste innretningen som Kongsberg leverer til Ariane 6 er en optisk sikkerhetsbarriere. 

Som de fleste typer bæreraketter har også Ariane 6 et system som gjør at hele bæreraketten kan destrueres av kontrollrommet på bakken, om noe skulle gå veldig galt under oppskytingen. 

Den norske sikkerhetsbarrieren sørger for at dette selvdestrueringssystemet ikke aktiveres uten at det er meningen.

Selvdestrueringssystemet til Ariane 6 er styrt av fiberoptikk. Sikkerhetsbarrieren fra Kongsberg blokkerer lys eller lar det passere gjennom til systemet, om det trengs.

Fyringstest av Nammos antenningsmotor for Ariane 6.

Antenningsmotor for Ariane 6 fra Nammo.

Foto: Nammo

Antenning av støttemotorene 

Nammo Raufoss AS lager mekanismen som antenner støttemotorene til Ariane 6. Denne mekanismen er selv en liten rakettmotor, som bruker 27 kilo med fast brennstoff. 

Det gir gnisten som er nødvendig for å antenne støtterakettene og få i gang den kontrollerte eksplosjonen som gjør oppskytingen mulig.

Den lille rakettmotoren for antenning er laget av både karbonfiber og aluminium for å være lett, og samtidig kunne takle de intense kreftene som settes i gang under oppskytingen.

Flyr støtterakettene bort

I tillegg lager Nammo de små rakettmotorene som flyr støtterakettene bort fra hovedraketten etter bruk.

Disse små rakettmotorene antennes når støtterakettene er tom for drivstoff, og må frigis fra hovedraketten på en trygg måte som gjør at de ikke kommer i veien for eller støter borti hovedraketten på dens vei videre opp.

Nammo lager også elektromekaniske sikkerhetsinnretninger som sørger for at selvdestruksjonssystemet til hele bæreraketten ikke går av ved en tilfeldighet.

Nammos rakettmotor for Ariane 6.

Rakettmotor for støtterakettene til Ariane 6.

Foto: Nammo

Nye store kontrakter for Nammo

Nammo Raufoss AS har nylig skrevet under på to store kontrakter med ArianeSpaceGroup for leveranser til Ariane 6. 

- Disse to kontraktene er på til sammen 200 millioner kroner, og omfatter seperasjonsrakettene og sikringsmekanismene til Ariane 6, sier Kristian Lium, visepresident for Space-avdelingen ved Nammo.

Kontraktene dekker rakettene fra FM16 til og med FM42.

- Disse kontraktene sikrer langsiktighet i planleggingen av produksjonen i en tid hvor Nammo har veldig mye å gjøre på militær side. De sikrer også en lønnsomhet som vi er avhengige av for å kunne utvikle nye rakettsystemer til europeisk romfart, sier Lium.

- Det er gledelig at disse kontraktene er på plass, for Ariane-programmet er et norsk romindustrieventyr. At den store europeiske bæreraketten har Norges flagg i logoen sin, skal vi ikke kimse av, sier Rune Eriksen, fagsjef innen industri ved Direktoratet for romvirksomhet.

Kontakt

Kristian Lium – Visepresident – Space – Nammo Raufoss AS – 414 02 967

Rune Eriksen – Fagsjef, industri – Direktoratet for romvirksomhet – 901 42 456