Hopp ned til navigasjon Hopp ned til innhold

Vil fly romturister i Europa

Nederlandske Spacelinq er første private aktør som satser på romturer fra Europa. Selskapet vil selge flygninger til romorganisasjoner, forskere og turister.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"/>

Spacelinq har planene klare både for romjet og for infrastruktur for romferder.

De satser på å selge flygninger til blant annet den europeiske romorganisasjonen ESA, den tyske romorganisasjonen DLR, og andre romorganisasjoner og forskningsinstitusjoner.

Flygningene skal ha med seg nyttelast, inneholde vitenskapelige eksperimenter innen vektløshet, astronomi, klimaforskning eller jordobservasjon, eller få satellitter opp i bane.

Det nederlandske selskapet sendte inn en beskrivelse av sine planer om romaktiviteter til ESA i februar i år.

Plass til fem passasjerer

Romjeten til Spacelinq har plass til fem passasjerer pluss en pilot.

For transport av kun nyttelast eller forskningsprosjekter kan de fire bakerste setene fjernes for å gi plass til dette.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"/>

Romjeten vil ta av fra bakken som et fly ved hjelp av jetmotorer. Deretter vil det bruke en rakettmotor som går på en blanding av flytende oksygen og parafin for å komme seg opp til rundt 100 kilometers høyde.

Der vil passasjerene kunne oppleve mer enn tre minutter med vektløshet før turen går ned igjen, og romjeten lander som et fly.

De første turene i 2015

Utviklingen av Spacelinqs romjet har kommet langt nok til at investorer ønsker å være med hele veien frem til testflygningene, og videre.

Romjeten kan ta av og lande på en vanlig flyplass. Spacelinq ønsker derfor å bruke flyplassen Lelystad ikke langt fra Schiphol i Nederland som sin base.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"/>

Planen er også å utvikle en europeiske rombase på Lelystad. Nærheten til Amsterdam er viktig i valget av basen.

- Amsterdam er et av verdens største turistmål, med flotte hoteller, restauranter, attraksjoner og begivenheter, det, kombinert med spenningen og skjønnheten ved romturer, er oppskriften på suksess, sier amerikanske Chuck Lauer, en av grunnleggerne av SpaceLinq.

De første romturene med Spacelinq er planlagt i 2015.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"/>

De amerikanske selskapene Virgin Galactic og XCOR satser også sterkt på romturisme. Virgin Galactic er godt i gang med å ferdigstille sine egne romjeter og planlagger å fly fra en rombase i Mojave-ørkenen i California.

Du kan lese mer om romturisme her:

Branson nærmere romdrømmen, Romturisme kan bli vanlig

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"/>