Meny
Ikke siden måneferden har verden sett en større rakett. Falcon Heavy kan løfte dobbelt så mye som den nærmeste konkurrenten.
Spesifikasjonene til verdens største bærerakett ble avslørt i går på en pressekonferanse hos selskapet som bygger den, det private foretaket Space Exploration Technologies (SpaceX).
- Falcon Heavy vil løfte mer frakt i bane og har større utgangshastighet enn noe annet fartøy i historien, hvis vi ser bort fra måneraketten Saturn V som ble satt ut av drift etter Apollo-programmet, uttalte SpaceX-sjefen Elon Musk.
- Dette åpner opp en helt ny verden av muligheter for både myndigheter og kommersielle romferder, sa han.
Falcon Heavy vil ankomme oppskytingsbasen Vandenberg i California i slutten av neste år, og den første oppskytingen vil skje kort tid etter.
Bæreraketten vil kunne løfte så mye som 53 tonn, mer enn dobbelt så mye som romfergene og verdens nest største rakett, Delta Heavy.
53 tonn er mer enn maksimumsvekten en Boing 737-200 kan ha når den tar av med 136 passasjerer. Med andre ord kan Falcon Heavy løfte med seg det som tilsvarer et fullt passasjerfly opp i bane rundt jorda. Kraften når Falcon-raketten skytes opp vil tilsvare kraften fra 15 Boeing 747 som tar av på samme tid.
Ifølge SpaceX er Falcon Heavy bygget for ekstrem pålitelighet. Hvis flere motorer skulle feile, vil den likevel kunne gjennomføre oppdraget sitt. Ikke ulikt motorene på kommersielle fly, er rakettmotorene skjermet fra hverandre slik at hvis en brann skulle oppstå i en av dem, vil brannen ikke påvirke de andre motorene.
Raketten er også sertifisert for å kunne frakte med seg mennesker opp i rommet. I det hele tatt fyller SpaceX et behov på et tidspunkt som er ekstremt gunstig for selskapet.
- Både politikere og NASA uenige om hva en ny tungløfter skal være i stand til. Og NASA vil uansett ikke kunne skyte opp en ny stor rakett før i 2016, sier Erik Tandberg, sivilingeniør og romfartsekspert ved Norsk Romsenter.
Det er fremdeles stor usikkerhet om hvilken vei NASA skal gå, og til hvilke budsjetter, etter at president Obama kansellerte måneprogrammet Constellation. Pensjoneringen av romfergene har også ført til at USA vil være uten muligheter til å frakte folk i rommet i en periode.
SpaceX har også klart å kutte prisen på rakettfrakt ned til beinet. Det koster 2203 dollar å frakte en kilo ut i rommet, noe som ingen andre store raketter er i nærheten av å klare. I budsjettene til det amerikanske luftforsvaret, regner de med å betale i snitt 435 millioner dollar for en rakett. SpaceX sier de skal levere en for mellom 80 og 120 millioner.
- Det er et veldig interessant prosjekt på et gunstig tidspunkt, til en lav pris, med stor pålitelighet og stor løfteevne, sier Tandberg
- Musk er kjent for å gjøre ting billigere. Lykkes han, kan Falcon Heavy bli til stor hjelp for amerikansk romfart. Men han må levere.
Les mer om fartøyene til SpaceX:
I dag flyr falken og dragenDundrende suksess for SpaceX
ESA har valgt to forskningssatellitter som går videre til uttak.
Space Norway har inngått avtale med Telenor om kjøp av Telenor Satellite.
The seminar will provide a platform to foster ongoing collaboration between N...
Det viser en ny økonomisk rapport fra Storbritannia.
Folk har alltid vært redd for ting som ramler ned fra himmelen.