Meny
Tenk å fly fra London til New York på bare 3,5 timer. Det gjorde overlydsflyet Concorde, som kunne gå i to ganger lydens hastighet.
Men Concorde bråkte så mye og var så kostbart at det gikk ut av drift i 2003. Likevel er drømmen om overlydspassasjerfly ennå ikke over.
Nå har NASA gitt kontrakt til flyprodusenten Lockheed-Martin for å utvikle, bygge og teste et nytt overlydsfly som skal være mye stillere.
Det eksperimentelle flyet som Lockeed-Martin skal lage kalles for X-plane og skal fly i 55 000 fots høyde med en fart på litt over 1500 kilometer i timen.
Likevel skal støyen fra dette flyet ikke høres ut som mer enn 75 decibel på bakken, eller det samme som lyden av en dør som lukkes.
Når et overlydsfly bryter lydmuren samler sjokkbølgene fra flyet seg til to kraftige smell. De er så høye at de høres godt på bakken under.
Derfor er overlydsfly svært upopulære i bebodde områder og har i dag ikke lov til å bryte lydmuren over land.
Formen på det nye overlydsflyet vil være slik at sjokkbølgene fra det ikke samles til to høye smell, men i to mye stillere lyder.
Overlydsflyet skal stå ferdig og leveres til NASA i slutten av 2021.
Deretter vil NASA fra midten av 2022 fly testflyet over amerikanske byer og samle inn data over hvordan folk reagerer på lyden.
Slik kan det stille overlydsflyet X-plane komme til å se ut.
Er testene positive kan reglene om flygning med overlydsfly over land bli endret.
Kanskje om noen år blir det igjen mulig for passasjerer å fly fra London til New York på mindre enn fire timer.
De store romorganisasjonene utvikler ikke bare romfartøy, men også fly, luftskip og droner til blant annet forskning og transport.
Her er idéene som vant CASSINI Hackathon Norway 2022.
Rombasen i Kourou lyser nå ut nye kontrakter for drift og vedlikehold.
Hvordan hjelper satellittene med å overvåke jordas klima og miljø?
Hva betyr det for brukerne i en nødsituasjon?
Folk har alltid vært redd for ting som ramler ned fra himmelen.