Hopp ned til navigasjon Hopp ned til innhold
Den europeiske romsonden Venus Express utfører en luftbremsingsmanøvre høyt i atmosfæren på Venus. Grafikk: ESA/C. Carreau
ESA/C. Carreau

Venus-sonde varmere enn kokepunktet

Som siste oppdrag har Venus Express dykket dypt ned i den tykke atmosfæren på Venus for å lære mer om vår opphetete naboplanet.

Det har vært varme sommerdager også for den europeiske romorganisasjonen ESAs romsonde Venus Express ved Venus.

I løpet av de siste månedene har Venus-sonden gjort flere dykk ned til bare 130 kilometer over bakken på vår opphetete naboplanet.

Ved å fly dypere ned i atmosfæren enn noen gang tidligere har Venus Express utforsket helt nytt territorium.

- Vi har blant annet målt effekten av den økte luftmotstanden på romsonden, noe som vil lære oss hvordan atmosfærens tetthet varierer både på lokal og global skala, sier Håkan Svedhem, ESAs prosjektforsker for Venus Express.

Mye luftmotstand, mye varme

Den økte luftmotstanden lenger nede i atmosfæren utvidet banetiden til Venus Express med mer enn en time.

Forskerne målte også endringer i akselerasjonen, noe som skyldtes variasjoner i atmosfærens tetthet langs romsondens bane. Der var også variasjoner i tetthet mellom planetens dagside og nattside.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Lyn finnes på flere av planetene i solsystemet. Her er lyn på overflaten av Venus. Illustrasjon: ESA </para></section>

Lyn finnes på flere av planetene i solsystemet. Her er lyn på overflaten av Venus. Illustrasjon: ESA 

Fra 165 kilometers høyde til 130 kilometers økte atmosfærens tetthet med tusen ganger, noe som påvirket romsonden betraktelig.

Blant annet steg temperaturen ombord raskt hver gang Venus Express gikk ned i atmosfæren i sin fart på 36 000 kilometer i timen.

- I løpet av flere 100 sekunder lange pass gjennom atmosfæren gikk temperaturen på solcellepanelene over 100 grader Celsius, sier Adam Williams, ESAs leder for kontrollen av Venus Express.

Dataene over romsondens reaksjoner på slik brutal oppheting vil bli nyttig for utformingen av fremtidige romfartøy. Animasjon av luftbremsingen her.

Forbereder seg på siste reis

Venus Express har gått i bane rundt Venus siden 2006 og gjort en mengde nye oppdagelser. Du kan lese mer om dem her.

Romsonden har fulgt en elliptisk bane som har gått 66 000 kilometer over Venus' sørpol for å kunne se hele planeten, ned til 250 kilometer over nordpolen, for å kunne ta nærmålinger.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Venus Express måler gass i atmosfæren på Venus. Grafikk: ESA</para></section>

Venus Express måler gass i atmosfæren på Venus. Grafikk: ESA

Men etter åtte år på jobb ved Venus er det nesten slutt på drivstoffet. Derfor ble de risikofylte luftbremsingsmanøvrene startet 15. mai 2014 for å få vite enda mer om vår opphetete naboplanet.

Nå skal Venus Express trinnvis gå opp igjen til 460 kilometers høyde, hvor romsonden sakte men sikkert vil tape høyde utover året og til slutt synke ned i atmosfæren i desember 2014.

Forskerne som jobber med Venus Express svarte på spørsmål fra publikum på nettet 10. juli 2014. Se videoen med svarene deres her.

For mer informasjon om Venus Express siste reis, følg Rocket Science Blog og @esaoperations på Twitter.