Hopp ned til navigasjon Hopp ned til innhold
Testing av luftslusen til den europeiske ESPRIT-modulen til månestasjonen the Gateway. Foto: ESA
ESA

Testet luftsluse for månestasjonen

Luftslusen skal sitte i en europeisk modul på månestasjonen the Gateway.

The Gateway skal gå i bane rundt månen og være utgangspunkt for bemannete ferder ned til månens overflate og videre ut i rommet til Mars.

Byggingen av månestasjonen skal starte i 2023 og er et samarbeid mellom NASA, den europeiske romorganisasjonen ESA og flere andre romorganisasjoner.

Gjennom sitt medlemskap i ESA er Norge med i samarbeidet om den internasjonale romstasjonen. Flere norske forskningsinstitusjoner har hatt forsøk på der. Et av dem er SINTEF, med luftmålertypen ANITA. Den kan også få plass på the Gateway i fremtiden.

På samme måte som dagens internasjonale romstasjon i bane rundt jorda, skal the Gateway bestå av flere moduler bygget av romorganisasjonene i samarbeidet.

ESA planlegger en modul som skal brukes til å sette ut og ta inn igjen vitenskapelige forsøk som skal utsettes direkte for rommet.

Nanosatellitter kan også settes ut i bane herfra, samt fylling av drivstoff og kommunikasjon med jorda. Den europeiske modulen har fått navnet ESPRIT.

ESPRIT trenger dermed en luftsluse som er stor nok til at romfarerne kan få ut og inn eksperimentene og alt det andre modulen skal gjøre.

Testet i "vektløshet"

Derfor ble den første utgaven av luftslusen til ESPRIT testet av en romfarer. Det ble gjort i et basseng for å etterlikne vektløsheten i rommet.

Testen fant sted i Marseille i Sør-Frankrike. Inne i luftslusemodellen var det deler av utstyret som romfarene i the Gateway skal bruke, for eksempel en robotarm.

Denne robotarmen skal bygges av den canadiske romorganisasjonen CSA. I luftslusetesten brukte romfareren modeller av robotarmen som var printet ved hjelp av 3D-teknikk.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Månestasjonen the Gateway vil bestå av flere moduler laget av ulike romorganisasjoner i samarbeidet. Grafikk: ESA/NASA</para></section>

Månestasjonen the Gateway vil bestå av flere moduler laget av ulike romorganisasjoner i samarbeidet. Grafikk: ESA/NASA

- Vi ønsket å undersøke om romfarerne har nok plass i luftslusen til å installere nyttelasten som skal ut i rommet, teste nyttelasten og få den ut gjennom åpningen, sier Kathrin Nowack, dykker ved firmaet Comex, som bygger luftslusen.

I tillegg skal luftslusen ha plass til to kameraer slik at kontrollrommet på jorda kan se hva som skjer.

- Vi ønsket også å være sikre på at romfarerne har nok plass til å gjøre vedlikeholdsarbeid og reparasjoner inne i luftslusen, samt hvor håndtak og andre gripepunkter skal plasseres, sier Nowack.

Klargjøre og sette ut nyttelaster

ESAs franske astronaut Jean-François Clervoy og Hervé Stevenin, som trener astronautene hos ESA, utførte selve testingen.

Clervoy har vært i rommet tre ganger med romfergen. Stevenin har tilbrakt timer i vektløshet under parabelflygninger for å trene romfarere og teste utstyr som skal til rommet.

De to testet luftslusen mens de hadde på seg tynne dykkerdrakter og en slange med luft fra overflaten for å prøve hvordan luftslusen kjennes ut for romfarere i vanlige klær. Flere bilder fra testen her.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Teamet som testet luftslusen til ESPRIT-modulen til månestasjonen the Gateway. Foto: ESA</para></section>

Teamet som testet luftslusen til ESPRIT-modulen til månestasjonen the Gateway. Foto: ESA

Testingen viste at luftslusen kan brukes av romfarere til jobben de skal gjøre der, samt hvor håndtak og andre gripepunkter bør plasseres slik at romfarerne kan bevege både seg og nyttelaster mest mulig effektivt inn og ut av luftslusen.

- Selv om vi har alle målene til utstyret og nyttelaster som skal brukes i luftslusen i dokumentene våre, var det svært nyttig å se modeller av dem i full størrelse som viste tydelig hvor store de er, sa Philippe Schoonejans. Han leder liknende testing hos ESA.

Viktig ministermøte i år

Comex, som bygger luftslusen på vegne av Airbus, skal nå bruke resultatene av testen til å forbedre designet.

Også romindustrigiganten Thales Alenia Space utvikler et konsept for luftslusen til ESPRIT.

Begge firmaene vil legge frem sin utgave av luftslusen til ESA før det viktige romministermøtet i november i 2019.

Da skal ESAs videre planer for utforskingen av rommet godkjennes av romministrene i Europa.

Akkurat nå kan du være med på å bestemme hva ESA skal forske på i fremtiden. Klikk her.