Hopp ned til navigasjon Hopp ned til innhold
ESAs fraktfartøy ATV nærmer seg romstasjonen. Foto: ESA
ESA

Siste europeiske transport

Den 5. ATV skytes opp til romstasjonen denne uken. Det blir den siste europeiske forsyningstransporten i denne omgang.

Det femte europeiske forsyningsfartøyet ATV (Automated Transfer Vehicle) skytes opp til den internasjonale romstasjonen natt til onsdag 30. juli 2014, norsk tid.

Oppskytingen skjer med en Ariane 5-rakett fra rombasen på Kourou i Fransk Guyana.

Mat, kaffe og luktfrie t-skjorter

Den siste ATV blir også den tyngste, på hele 20 tonn. Selve lasten veier 6,6 tonn og består av livsviktige forsyninger som oksygen, vann, mat, klær og drivstoff.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>ATV 5 Georges Lemaitre fylles med forsyninger før oppskytingen i juli 2014. Foto: ESA/CNES/ARIANESPACE/P. Baudon</para></section>

ATV 5 Georges Lemaitre fylles med forsyninger før oppskytingen i juli 2014. Foto: ESA/CNES/ARIANESPACE/P. Baudon

I tillegg til 350 liter drikkevann og 3 tonn drivstoff, er også 50 kilo kaffe, appelsin- og mangojuice, brødpudding, nudler med ost, tanntråd og T-skjorter av et nytt materiale som både puster og er luktfri.

Det kan komme godt med, for i rommet er det ingen vaskemaskiner.

Flere vitenskapelige eksperimenter er selvsagt også inkludert. Blant annet LIRIS, en infrarød laser-sensor for navigasjonssystemer som en dag kan hjelpe romfartøy til å tett følge vanskelige objekter som romsøppel eller asteroider.

I lasten er også en superavansert joystick som skal testes for å styre rovere fra bane.

Hever romstasjonen og fjerner søppel

En time etter oppskytingen vil det europeiske transportfartøyet frigjøre seg fra det siste rakettrinnet og fly på egen hånd til kjempelaboratoriet i rommet. Der vil ATV 5 være fremme 12. august og dokke automatisk.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>ATV dokker med romstasjonen vha lasere. Illustrasjon: ESA/D. Ducros</para></section>

ATV dokker med romstasjonen vha lasere. Illustrasjon: ESA/D. Ducros

På romstasjonen vil noe av drivstoffet fra ATV 5 brukes til å heve romstasjonen, som faller med rundt 100 meter per dag på grunn av luftmotstanden som fortsatt finnes i 400 kilometers høyde.

I løpet av de seks månedene ATV 5 vil være koblet til romstasjonen vil den sørge for ekstra plass, lager og søppeloppbevaring.

Så, i november 2014, vil den siste ATV pakkes full med søppel og sendes ned i atmosfæren for å brenne opp. Det vil bli filmet fra innsiden for å gjøre slik oppbrenning mer effektiv.

ATV-teknologien vil leve videre

- ATV 5 er kanskje den siste ATV, men programmet er bare det første viktige skrittet for ESAs bemannete romfart, sier Thomas Reiter, ESAs direktør for bemannet romfart.

Teknologien i ATVene vil bli brukt videre, blant annet i NASAs nye romfartøy Orion, som skal frakte astronauter til månen og kanskje lenger ut i rommet.

Nå overtas transporten av forsyninger til romstasjonen av det russiske romfartøyet Progress, samt de to privateide fartøyene Dragon og Cygnus, som eies av henholdsvis SpaceX og Orbital Sciences. Flere andre romfartøy er under utvikling.