Hopp ned til navigasjon Hopp ned til innhold
Studentgruppen Propulse NTNU bygget sin egen rakett for å delta i Spaceport America Cup. Foto: Propulse NTNU
Propulse NTNU

Norske studenter konkurrerer med rakett i USA

Det gir nyttig erfaring til studentene og økt rekruttering for romindustrien.

I studentgruppen Propulse NTNU bygger rominteresserte studenter i Trondheim sin egen rakett for å være med i konkurransen Spaceport America Cup. Gruppen omfatter studenter fra både tekniske og ikke-tekniske fag.

- Vi startet opp i august 2018 og ble overveldet av hvor mange studenter ved NTNU som hadde lyst å lære mer om romfart og romindustrien, sier Rannveig Marie Færgestad, leder for Propulse NTNU.

Siden den gang har de 30 studentene i gruppen jobbet fra 15 til 30 timer i uka for å bygge raketten sin. Nå er de i USA for å konkurrere.

- Vi jobber med de siste forberedelsene og testene før vi skal presentere raketten og prosjektet vårt med stand foran dommerne tirsdag 18. juni, sier Færgestad.

Skytes opp og lander med nyttelast

I år teller konkurransen 122 lag fra hele verden, med fra 15 til 30 studenter på hvert lag.

Spaceport America Cup er verdens største rakettkonkurranse for studenter. Den arrangeres av Experimental Sounding Rocket Assosiation hver sommer.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Studentene i Propulse NTNU viser frem standen og raketten sin på Spaceport America Cup i juni 2019. Foto: Propulse NTNU</para></section>

Studentene i Propulse NTNU viser frem standen og raketten sin på Spaceport America Cup i juni 2019. Foto: Propulse NTNU

Deltakerne er delt inn i klasser etter hva slags motor raketten bruker (fast eller flytende brensel, eller hybridløsning), om motoren er selvutviklet eller ferdigkjøpt, og hvilken høyde raketten skal nå (3000 meter eller 9000 meter).

Målet i konkurransen er å treffe nærmest mulig høyden deltakerne har satt seg, utløse et fallskjermsystem, og få raketten trygt ned til bakken igjen. Alle rakettene må ha med seg en nyttelast på minst fire kilo, men lagene bestemmer selv hva den skal være.

Tester komponenter for studentsatellitt

- Torsdag 20. juni er vår planlagte oppskytingsdag hvor vi skal nå tre kilometers høyde, sier Færgestad.

Nyttelasten er komponenter til SelfieSat som utvikles av Orbit NTNU, en studentgruppe som bygger sin egen nanosatellitt.

For å bringe rommet nærmere jorda skal SelfieSat ta selfies som publikum sender til satellitten slik at de får et bilde av seg selv i rommet.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>SelfieSat, Orbit NTNU sin satellitt, vil ta selfies av publikum i bane for å bringe rommet nærmere jorda. Grafikk: Orbit NTNU</para></section>

SelfieSat, Orbit NTNU sin satellitt, vil ta selfies av publikum i bane for å bringe rommet nærmere jorda. Grafikk: Orbit NTNU

- Raketten vår tester at komponentene til SelfieSat tåler påkjenningene ved en oppskyting, sier Færgestad.

Viktig erfaring og kontakter

Men hovedgrunnen til å være med på Spaceport America Cup er å få praktisk erfaring med romteknologi, det å styre et romteknologiprosjekt, og hva det vil si å jobbe i romindustrien.

- I Norge er det et begrenset antall studier og universitetsfag som er direkte knyttet til romindustrien, men denne konkurransen gir oss masse praktisk erfaring med romteknologi, sier Færgestad.

Ikke minst omfatter det å møte representanter fra romindustrien, høre hva de jobber med, og hva slags erfaring de ønsker nye ansatte skal ha.

Verdens første kommersielle rombase

Både dommerne og sponsorene av konkurransen jobber i romindustrien. Derfor gir dommerne råd om hvordan studentene kan forbedre rakettene sine, og ivrer for at alle skal få til oppskytingen sin.

- Dommerne og deltakerne ønsker at alle skal lykkes, så vi deler på verktøy og kunnskap, og har et godt samarbeid som er nyttig for alle, sier Færgestad.

I tillegg er det spennende at konkurransen foregår på Spaceport America, verdens første kommersielle rombase. Romselskapene Blue Origin og Virgin Galactic er blant sponsorene av konkurransen.

- Det har vært kjempespennende å møte representanter fra den kommersielle romfartsindustrien, og snart flytter Virgin Galactic alle sine operasjoner til Spaceport America, sier Færgestad.

Lover godt for fremtiden

Propulse NTNU har allerede planene klare for neste års konkurranse.

- Da skal vi delta med en egenutviklet hybridmotor til 9 kilometers høyde, sier Færgestad.

Det vil gi deltakerne mye verdifull erfaring og et fortrinn fremfor andre arbeidssøkere i romindustrien. Ikke minst kan romindustrien spare masse i opplæring ved å ansette studenter som har erfaring fra før.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Sonderakett klar til oppskyting på Andøya Rakettskytefelt under elevkonkurransen CanSat i 2012. Foto: ESA/J. Makinen</para></section>

Sonderakett klar til oppskyting på Andøya Rakettskytefelt under elevkonkurransen CanSat i 2012. Foto: ESA/J. Makinen

-  Det er stor interesse for romteknologi blant studentene ved NTNU, noe som lover godt for både romindustrien og Propulse i fremtiden, sier Færgestad.  

Norsk Romsenter har flere stipender, konkurranser og andre muligheter for studenter og nyutdannete.

Kontakt

Rannveig Marie Færgestad – Leder av Propulse NTNU - rannveig.fergestad@gmail.com