Meny
Det viser en ny økonomisk rapport fra Storbritannia.
Den nye rapporten undersøkte de økonomiske følgene av bortfall av de globale satellittnavigasjonssystemene (også kalt GNSS), som europeiske Galileo eller amerikanske GPS, i løpet av syv dager i Storbritannia.
Et bortfall ville føre til et økonomisk tap på til sammen 7,644 milliarder pund. Det tilsvarer cirka 14 milliarder norske kroner med dagens valutakurs, nedskalert i forhold til størrelsen på Norges økonomi.
Spesielt er det sektorene nød- og beredskapstjenester, maritim virksomhet og veitransport som ville blitt berørt. De vil til sammen representere 87,6 prosent av det økonomiske tapet. Men også sektorer som finansielle tjenester, flytransport, jernbane og jordbruk ville blitt berørt.
Grunner til bortfall av GNSS er i rapporten nevnt som blokkering eller forstyrrelser på bakken av signalene fra GNSS (jamming), forfalsking eller etterlikning av slike signaler (spoofing), de blir slått ut av solstormer og dårlig romvær, romsøppel truer satellittene for GNSS i rommet, geografiske hindringer gjør at signalene fra GNSS blir svakere eller ikke når frem, eller radiofrekvensene eller bakkesystemene som GNSS bruker blir forstyrret eller utsatt for operatørfeil.
Både Norge og Storbritannia har omfattende bruk av GNSS tjenester innenfor maritime anvendelser.
- Dermed er det ikke rart, slik det vises i den britiske rapporten, at maritim sektor er den sektoren som vil ha det største økonomiske tapet ved et bortfall av GNSS, sier Steinar Thomsen, avdelingsdirektør innen PNT, satkom og sikkerhet ved Norsk Romsenter.
Satellittnavigasjonssystemet Galileo brukes til mange formål, som transport, konstruksjon, styring av store datasystemer, landbruk, forskning og mer.
Signalene for nøyaktig posisjon, navigasjon og tid (PNT) fra GNSS brukes i stadig flere maritime anvendelser. Det gjelder både på åpent hav, langs kysten, offshore, til operasjoner i havner, ved kartlegging, undervannsoperasjoner med overflatefarkoster, sporing av gods, oppdrettsnæring, og mer.
På land bruker maritime aktører signalene fra GNSS blant annet til å holde oversikt over fartøyers posisjoner og bevegelser, til styring av systemer for lasting og lossing av containere.
- Vi kan spørre oss om konsekvensene innen maritim sektor i Norge ville blitt enda større, ettersom vi er avhengige av offshore-sektoren mer enn før, og de negative konsekvensene det ville hatt for våre europeiske partnere, sier Thomsen.
En annen sektor som ville bli sterkt berørt av bortfall av GNSS, er transport på vei og med jernbane. Veitransport bruker GNSS til både nøyaktig posisjonsbestemmelse og navigasjon.
- Sjåfører bruker GNSS for å finne korteste og raskeste vei, og transportfirmaene bruker disse systemene til å spore kjøretøy og gods for å kunne operere på en effektiv og sikker måte, sier Thomsen.
For å gi nøyaktige data om posisjon, navigasjon og tid trenger Galileo dekning av fire satellitter samtidig. Illustrasjon: EUSPA
Et bortfall av GNSS ville gjøre det mye vanskeligere for sjåførene å finne frem, noe som igjen ville føre til at transporten tar lenger tid, og gi tregere trafikk på veiene.
Ikke minst vil alle former for nød- og beredskapstjenester bli berørt. Der gjelder alt fra ambulanse, politi, brannvesen, men også redningsskøyter, legehelikopter, veitransportassistanse og mer.
Disse tjenestene bruker signalene fra GNSS til raskt å finne frem til dem som trenger hjelp. Men også for å ha en oversikt over hvor nød- og beredskapsressursene befinner seg, og hvilke som er tilgjengelige for å kunne settes raskest mulig inn der de trengs.
- Det vil være spesielt viktig i et langstrakt land som Norge, som er tynt befolket, har store havområder, mye dårlig vær og lange perioder med mørke, sier Thomsen.
I den britiske rapporten er konsekvensene for flytrafikken av bortfall av GNSS-systemene ikke spesielt store.
- Det er fordi luftfarten fortsatt bruker mange tradisjonelle navigasjonshjelpemidler og har rutiner for å kunne fungere uten signalene fra GNSS, sier Thomsen.
De norske politihelikoptrene bruker EGNOS ved innflyging. Foto: Politiet/Ned Dawson.
Men Norge har mange mindre flyplasser og er avhengig av mye småflytrafikk, spesielt i nord. Denne flytrafikken baserer seg i stadig større grad på GNSS ved innflyging og landing. I tillegg baserer mesteparten av helikoptertrafikken i Nordsjøen seg på bruk av satellittnavigasjon.
- Konsekvensene for flytrafikken i Norge ved et bortfall av GNSS kan derfor være forskjellig fra den britiske rapporten, sier Thomsen.
- Som svar på avhengigheten av GNSS-systemene, legger den britiske rapporten forholdsvis stor vekt på tekniske løsninger, sier Thomsen.
Etter at Storbritannia gikk ut av EU mistet de en del av fordelene som deltagelse i EUs romprogram gir. De må nå i større grad etablere egne løsninger og teknologi for mer robuste PNT-systemer, mens Norge kan lene seg på felleseuropeiske løsninger.
- I Norge fokuserer vi derfor i tillegg på å øke bevissthetene om GNSS-avhengigheten, og på å øke kunnskapen hos departementer, etater og samfunnsviktige brukere om hvordan bortfall av GNSS bør håndteres, sier Thomsen.
EGNOS har bidratt til sikrere flytrafikk og bedre beredskap i Norge. Foto: GSA
Ifølge ham er både bevisstgjøring, jevnlige øvelser, ressurser til forskning og utdanning om temaet, i tillegg til utvikling av mer robuste løsninger viktig.
Dessuten arbeider Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet med å beskytte radiofrekvensene som brukes av GNSS, slik at forstyrrelser kan varsles, detekteres, lokaliseres og fjernes raskt.
- Vi ønsker mer fokus på bevisstgjøring rundt avhengigheten av GNSS, og hadde gjerne sett at et departement blir gitt et tydelig ansvar, og fremstår som pådriver for å bidra til økt motstandsdyktighet i samfunnet ved forstyrrelse eller bortfall av GNSS, avslutter Thomsen.
Les mer om avhengigheten av GNSS og hva du kan gjøre ved bortfall av signalene fra dem her.
Steinar Thomsen – Avdelingsdirektør for PNT, satkom og sikkerhet – Norsk Romsenter - 911 04 385
ESA har valgt to forskningssatellitter som går videre til uttak.
Space Norway har inngått avtale med Telenor om kjøp av Telenor Satellite.
The seminar will provide a platform to foster ongoing collaboration between N...
Folk har alltid vært redd for ting som ramler ned fra himmelen.