Hopp ned til navigasjon Hopp ned til innhold
Den europeiske kommunikasjonssatellitten Eutelsat-172B har rakettmotorer som går på strøm. Grafikk: Airbus Defence and Space
Airbus Defense and Space

Elektrisk satellittmotor på robotarm

Den nye kommunikasjonssatellitten Eutelsat-172B har elektriske rakettmotorer. Det sparer drivstoff, reduserer vekt og gir mer plass til nyttelast.

- Elektriske rakettmotorer er minst ti ganger mer energieffektive enn de kjemiske rakettmotorene som satellitter vanligvis bruker, sier Jose Gonzalez Del Amo, ekspert på rakettmotorer hos den europeiske romorganisasjonen ESA.

Ved å gi drivstoffet i rakettmotoren elektrisk ladning med strøm fra solcellepanelene, får rakettmotoren mer energi per fyring.

- Dermed trenger satellitten mindre tanker til drivstoff, kan gjøres lettere og skytes opp med mindre og billigere bæreraketter, eller ha mer plass til betalende nyttelast, sier Del Amo.

3 meter lange foldbare robotarmer

Bakdelen med elektriske rakettmotorer er at de har lavere skyvekraft og må dermed fyre sammenhengene for å øke farten gradvis.

Dermed bruker satellitten lenger tid for å komme inn i rett bane eller heve sin egen bane etter lang tid i rommet.

Men for å bøte på det har den nye europeiske kommunikasjonssatellitten rakettmotorene sine plassert ytterst på to 3 meter lange foldbare robotarmer.

- Slik kan rakettmotorene snus sånn at de alltid er i riktig vinkel til satellittens eget tyngdepunkt og bruke mindre drivstoff, sier Mario Toso, ingeniør ved ESA.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Eutelsat-172B har elektriske rakettmotorer på to foldbare robotarmer. Slik brukes mindre drivstoff. Grafikk: Airbus Defence and Space</para></section>

Eutelsat-172B har elektriske rakettmotorer på to foldbare robotarmer. Slik brukes mindre drivstoff. Grafikk: Airbus Defence and Space

Hvordan det virker ser du på slutten av denne videoen.

Ved å ha rakettmotorene på armer kan de også vris slik at rakettflammen ikke treffer solcellepanelene eller antennene på satellitten.

Resultatet av 20 års forskning og utvikling

Nettopp disse antennene er essensielle for Eutelsat-172B. Det er en kommunikasjonssatellitt som skal dekke Øst-Asia og Stillehavet, og blant annet sørge for mobildekning og internett på land og til havs, samt internett og TV til fly.

Eutelsat-172B ble skutt opp 2. juni 2017 fra den europeiske rombasen i Fransk Guyana.

Deretter brukte satellitten de elektriske rakettmotorene til å komme seg opp i 35 800 kilometers høyde over ekvator. Her er Eutelsat-172B nå i full jobb.

Airbus sin neste generasjon satellitter vil være utstyrt med oppgraderte versjoner av de elektriske rakettmotorene på robotarm.

Det hele er et resultat av mer enn 20 års forskning og utvikling av ESA i tett samarbeid med europeisk romindustri.

Også fremtidens småfly og luftskip kan bli elektriske.