Hopp ned til navigasjon Hopp ned til innhold
Dette lille elektriske flyet kan ta av og lande vertikalt på små områder som hager og hustak og brukes av privatpersoner i byen. Det utvikles av det tyske firmaet Lilium i samarbeid med den europeiske romorganisasjonen ESA. Grafikk: Lilium
Lilium

Bygger fremtidens flygende "bil"

Et elektrisk fly som kan ta av og lande vertikalt hjemme i hagen utvikles nå i samarbeid med den europeiske romorganisasjonen ESA.

Kanskje blir dette fremtidens bil? Det lille privatflyet har plass til to, stort bagasjerom, panoramavinduer, og fly-by-wire system som styres ved hjelp av en joystick.

Siden flyet tar av og lander vertikalt kan det komme til på steder ned til 15 ganger 15 meter, som en stor hage eller et flatt hustak.

Det lille flyet er også elektrisk, og er dermed mye stillere enn et vanlig fly eller helikopter, og kan lades i stikkontakten som en elbil.

Flyet har en rekkevidde på cirka 500 kilometer og en marsjhøyde på opptil 3 kilometer.

Det klassifiseres som et "lett sportsfly", som krever minimum 20 timers opplæring for å fly, omtrent det samme som et vanlig bilsertifikat.

Støtte til nye romidéer også i Norge

For å kunne operere i byer og mellom hustak, vil det lille privatflyet lande og ta av på egenhånd, styrt av datamaskinen ombord. Til det trengs et helt nøyaktig navigasjonssystem, og det er dette flyets utviklere har samarbeidet med den europeiske romorganisasjonen ESA om.

Lilium, det tyske selskapet som utvikler småflyet, holder derfor til hos ESAs Business Incubation Centre i Bayern, ikke langt fra spesialflyplassen i Oberpfaffenhofen.

 <iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/9ij68sz75Rk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Det er bare ett av ESAs innovasjonssentre over hele Europa, inkludert Norge, der ESA og Norsk Romsenter støtter videreutviklingen av romteknologi til nye produkter og innovative forretningsidéer.

Norsk Romsenter og ESA arrangerer også jevnlig konkurranser for forretningsidéer som benytter romteknologi, som her.

Et privatfly ikke bare for de superrike

En protoyp av det lille flyet i halv størrelse har allerede hatt en vellykket flygning. Den første utgaven av flyet i full størrelse, men uten mennesker ombord, skal opp i sommer.

Prisen for Liliums fly vil være mye lavere enn for dagens fly av samme størrelse, med mye mindre driftskostnader.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Motorene i det elektriske privatflyet består av mange små propeller. Ved å snu motorene kan flyet ta av og lande vertikalt. Den første kommersielle utgaven av flyet skal stå klar i 2018. Grafikk: Lilium</para></section>

Motorene i det elektriske privatflyet består av mange små propeller. Ved å snu motorene kan flyet ta av og lande vertikalt. Den første kommersielle utgaven av flyet skal stå klar i 2018. Grafikk: Lilium

- Målet vårt er å bygge et fly som ikke bare de superrike har råd til, men som vil gjøre privat luftfart mulig for mange flere, og brukes hver dag som en bil, sier Daniel Wiegand, leder og en av grunnleggerne av Lilium til ESA.

Flyets første tur med pilot skal skje i 2017 og den første kommersielle utgaven stå klar i 2018, før flyet forhåpentligvis blir så populært at det kan masseproduseres.

Romorganisasjonene satser ikke bare på små privateide fly, men også på små privateide satellitter, noe norske selskaper er interessert i.