Billigere og mer miljøvennlige raketter

Fremtidens kommersielle raketter skal bli billigere og litt mer miljøvennlige. Det gjør de ved å kunne brukes om igjen og benytte annet drivstoff.

Det amerikanske firmaet SpaceX leverer forsyninger til Den internasjonale romstasjonen med bæreraketten Falcon 9 og romfartøyet Dragon. Men Falcon 9 brukes også til oppskyting av satellitter.

Nå skal det første trinnet på Falcon 9 lande vertikalt etter oppskyting og atskillelse fra resten av raketten for å brukes om igjen.

- Det vil gi billigere oppskytinger, fordi det er store krav til styrke og kvalitet på spesielt det første trinnet, dermed koster de mye å produsere, sier Erik Tandberg ved Norsk Romsenter.

Det første trinnet i Falcon 9 har flere motorer, dyser og bevegelige flater som styrer og bremser, samt fire bein til å lande på.

Hadde sin første vellykkete landing i 2015

- Etter flere forsøk på landing på SpaceX sin pram i Atlanterhavet i fjor, hadde Falcon 9 sin første vellykkete landing på Cape Canaveral 22. desember 2015, sier Tandberg.

Da hadde bæreraketten plassert 11 små kommunikasjonssatellitter i bane. Så, den 17. januar 2016 ble Falcon 9 skutt opp fra Vandenberg Air Force Base i California med miljøsatellitten Jason-3, som skal holde øye med havets overflate.

 

Deretter landet Falcon 9 på SpaceX sin pram Just Read The Instructions ute i Stillehavet, 9 minutter etter oppskytingen av hele bæreraketten. Det første trinnet landet mykt, men ett av de fire beina ga etter. Dermed veltet hele trinnet og eksploderte.

Grunnen var antakeligvis at is hadde samlet seg på raketten slik at mekanismen som skulle stive av beinet ikke fungerte.

- SpaceX gir seg nok ikke med dette og kommer til å fortsette utviklingen til de har et første trinn som kan lande sikkert og brukes om igjen, sier Tandberg.

Metoden vil også kunne videreutvikles til bruk i rakettene som skal lande mennesker på Mars.

Et rakettsystem for satellittoppskytinger fra Norge

Den norske bedriften Nammo på Raufoss holder også på å bygge en mer miljøvennlig og tryggere rakett. Deres nye rakettmotor gir kun fra seg karbondioksid og vann.

Denne rakettmotoren er en hybrid som bruker brennstoff både i fast form og som væske, i dette tilfellet syntetisk gummi og hydrogenperoksid. Hybridraketten hadde flere vellykkete tester i 2014.

North Star er Nammos nye rakett med flere trinn. Trinnene kan brukes i ulike konfigurasjoner til å skyte opp max 25 kilo til 350 kilometers høyde eller mindre laster til 600 kilometer. Grafikk: Andøya Space Center 

- Nå holder vi på å lage enmotors-versjonen av raketten, kalt Nucleus, planen er å teste den på Andøya Space Center i slutten av 2016, sier Onno Verberne, teknologidirektør ved Nammo.

Større versjoner er også under planlegging. Disse rakettene skal ha flere trinn med blant annet fire eller syv rakettmotorer i de ulike trinnene. Trinnene kan settes sammen i forskjellige konfigurasjoner.

- Det store målet er å utvikle en rakett med tre trinn som vil kunne skyte opp 25 kilo til 350 kilometers høyde, eller en mindre vekt til 600 kilometers høyde, sier Verberne.

Rakettsystemet heter North Star og vil kunne løfte små satellitter på størrelse med de norske NORAIS-satellittene og den kommende NORSAT-1 opp i polare baner.

Planen er å skyte opp den første satellitten fra Andøya rundt 2020.

Skal brukes i verdensrekordforsøk på land

Nammos rakettmotor skal også brukes i verdensrekordforsøk på land.

Mot slutten av 2016 skal det britiske kjøretøyet Bloodhound bruke en av hybridrakettene for å slå fartsrekorden på land, og gå raskere enn lydens hastighet.

Den litt mer miljøvennlige rakettmotoren er utviklet med støtte fra Norsk Romsenter og den europeiske romorganisasjonen ESA gjennom ESAs program for utvikling av nye oppskytingssystemer, Future Launchers Preparatory Programme.

Kontakt

Erik Tandberg - Sivilingeniør - Norsk Romsenter - 22 51 18 33

Onno Verberne - Teknologidirektør - Nammo - 91555817